Stageweek 2 zit er ook op - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Esther Linden - WaarBenJij.nu Stageweek 2 zit er ook op - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Esther Linden - WaarBenJij.nu

Stageweek 2 zit er ook op

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 Maart 2015 | Aruba, Aruba

Stage is echt heel leuk. Ik heb al redelijk wat lesjes gegeven en leerlingen zijn zo leuk. Ze zijn erg enthousiast over mijn lessen omdat ik leerlingen tijdens mijn lessen ‘spelletjes’ laat spelen. En mijn begeleider geeft ook aan dat ik een van de weinige ben die alle leerlingen aan het werk krijgt. Dus dat klinkt alvast goed. Ook leer ik hier heel veel zoals bijvoorbeeld op mijn woorden letten. Shit is hier al een scheldwoord…maar dat is juist goed dan ben ik weer bewuster van wat je wel of niet kan zeggen.
Leerlingen zijn hier ook wel een stukje beleefder dan in Nederland. In Nederland kan een leerling nog wel eens door de klas roepen eey Juf help ff. Terwijl leerlingen hier netjes hun vinger opsteken en even afwachten of je moet toevallig langslopen en dan vragen ze: ‘Juf kunt u mij zometeen even helpen’. Ik wordt gewoon aangesproken met u ook door andere docenten dat zijn hier hele normale omgangsregels terwijl het in Nederland wel meer je en jij is.
Er zitten wel leerlingen in de klas die het Nederlands moeilijk vinden omdat het niet de moedertaal is van de leerlingen en ze niet altijd instructie krijgen in het Nederlands. Soms gaat dit gewoon in Papiamento zodat leerlingen sowieso de stof begrijpen.
Maar deze leerlingen durfde in het begin niet zo goed te antwoorden of vragen te stellen maar ik ken ze nu weer een stukje beter en dan probeert iemand iets te zeggen en komt die niet uit zijn woorden en vraagt die een klasgenoot de vertaling of gaat over op het Engels. En zo komen we er altijd uit wat iemand bedoeld. Leerlingen voelen zich nu ook veiliger bij mij in de klas. Het is logisch dat zij niet zo goed Nederlands spreken aangezien ze alleen Nederlands spreken als ze op school zijn, het was dan ook even wennen voor de leerlingen dat ik alleen Nederlands spreek. En af en toe leren zij mij wat woorden uit het Papiamento. En dan spreek ik het uit en dan liggen ze soms wel in een deuk maar zo leer ik van de leerlingen en zij leren van mij.
Volgende week vieren ze op woensdag de dag van de vlag maar op scholen wordt op dinsdag Arubadag gevierd met spelletjes of andere dingen. Bij mij op de stageschool hadden ze verschillende workshops geregeld. Alleen nu moesten de leerlingen ingedeeld worden, maar hoe dat ging gebeuren was nog een grote vraag. Toen kwam een collega docent naar mij toe en vroeg of ik ideeën had omdat ze in Nederland alles altijd op tijd regelen (dit vooroordeel heb ik maar zo gelaten, maar soms zijn we in Nederland ook prima in uitstellen tot het laatste moment). En ik had wel ideeën en heb alle leerlingen een invulformulier gegeven waarop ze een voorkeur voor workshops konden aangeven en vervolgens heb ik alle leerlingen ingedeeld. Zij moesten kiezen uit 6 workshops: funchi koken, Ban Pati bakken, Arubaans dansen, hersengymnastiek, oude verhalen over Aruba en handenarbeid. Uiteraard allemaal typisch Arubaanse activiteiten op Arubadag.
Toen alle leerlingen er 4 hadden gekozen en aangegeven welke ze het leukst vonden kon de puzzel beginnen voor mij. Maar het is me gelukt alle leerlingen zijn bij 3 workshops ingedeeld uit hun top 4. Dus ik verheug me al op dinsdag om te zien hoe het die dag gaat en hoe de leerlingen het ervaren. En andere docenten zeiden zie je nu wel Nederlanders kunnen altijd alles goed organiseren dat kunnen we van ze leren. Maar waarom ben jij hier dan Esther? Nou dat heb ik ze verteld om te leren relaxen en minder een stresskip te zijn en dat gaat me goed af, ik geniet maar vergeet mijn schoolwerk niet de combinatie van Nederlander zijn in Aruba is ideaal. Je doet je schoolwerk op tijd maar je houd ook nog tijd over om lekker te relaxen en te genieten van het leven.
Vandaag heb ik gesnorkeld met een docente die veel weet over de natuur en Joris en Tessa. Dit was weer super mooi om te zien. Helaas heeft de docente geen go pro voor onderwater. Die heeft mijn huisbaas waar ik al 2 keer mee ben wezen snorkelen wel en vandaar dat sommige van jullie al 2 filmpjes van het snorkelen hebben gezien. Vandaag dus geen filmpje. Ook konden we vandaag niet diep gaan zwemmen omdat het erg stormachtig was met de wind en daardoor de stroming erg sterk was. Maar ondanks dat hebben we toch prachtige vissen en mooi koraal gezien. Het was een goed begin van het weekend. Volgende week een rustig weekje alleen maandag en dinsdag naar stage en daarna weer weekend omdat op woensdag de dag van de vlag wordt gevierd.
Dit waren weer de ervaringen van de afgelopen week. Leuk als jullie reageren en wat vertellen over hoe het is in Nederland. Ik had wat zon gestuurd en heb begrepen dat die is aangekomen. Ik zal binnenkort weer wat sturen en dan mogen jullie ook een beetje genieten van mooi weer :)

  • 14 Maart 2015 - 12:41

    Ineke:

    Hoi Esther

    Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven. Zo blijven we goed op de hoogte.
    Het leven op Aruba is idd erg relaxt.
    We hebben hier inderdaad mooi weer gehad maar nu waait er een gure wind.
    Graag nog wat meer zon sturen. Hier gaat het leven zijn gewone gangetje.
    Maak er nog een leerzame stage van en geniet van de zonnige vrije tijd.
    Groetjes ook van Lambert.

  • 15 Maart 2015 - 13:12

    Karina:

    Hoi Esther,
    Wat klinkt dit lekker enthousiast. Wat leuk dat je komende week die feestdag kan meemaken. Wat betreft de omgangsvormen daar die zijn gelijk aan mijn lagere school periode
    heel veel groetjes en veel plezier
    Karina







  • 15 Maart 2015 - 13:14

    Bert Van Der Horst:

    Hallo Esther,

    Leuk dat het zo goed gaat, vooral wat betreft het lesgeven.
    De foto's zijn ook hartstikke mooi, dus geniet er maar van!

    Gisteren ben ik met Stijn en Tom, Fransje en Daan wezen helpen met hun verhuizing.
    Ze hebben een mooi huis en heel veel ruimte!
    Hier gaat het verder zijn gangetje.
    Soms hebben we al een lentezonnetje.

    Groetjes Karina en Bert.

  • 17 Maart 2015 - 12:02

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Wat ben je goed bezig! Wil je überhaupt nog wel naar Nederland terug? Volgens mij mag je daar gewoon blijven werken. :-) Je bent goed bezig: mijn complimenten!
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 17 Maart 2015 - 12:16

    Loes:

    He lieverd,

    Wat een geweldig mooi enthousiast verhaal heb je weer geschreven. Heb er steeds meer zin in om daar te komen kijken (nog 55 dagen). Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt op je stage. Gelukt een docent die kan organiseren. Goede voorbeeld voor vele. Geniet van alles om je heen, zodat je een onvergetelijke tijd hebt op Aruba. Dat gaat erg goed zo te lezen en te horen.

    Weer heel veel liefs en een dikke knuffel van ons allen.

    Papa & mama, sisters and friends.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Hallo, Ik ben Esther. Ik ben 20 jaar en ik maak deze blog voor de periode dat ik naar Aruba ga. Dit zal zijn van 6 februari tot eind mei. Ik zal hier mijn ervaringen schrijven van de tijd dat ik daar ben. Groetjes

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 9439

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 30 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: